שאלו אותנו

כתבו לנו שאלות

כאן ניתן לשאול שאלות, והמומחים שלנו
יענו תוך כמה ימים. ניתן לראות שאלות שנשאלו
בעבר ותשובות עליהן, כאן: שאלות ותשובות.





COG-FUN – שיטה חדשה לטיפול בהפרעות קשב ADHD

COG-FUN (קיצור של Cognitive Functional Intervention) היא שיטה חדשנית במסגרת טיפולי ריפוי בעיסוק. השיטה מיועדת לטיפול בילדים המאובחנים עם הפרעת קשב, ומנסה לטפל בקשיי הילד במגוון מימדים בחיי היום-יום ובסביבה המשפחתית. לאחרונה התחלנו במרכז פהטהקה לשלב את COG-FUN בסל הטיפולים שלנו.

הפרעת קשב (ADHD) מקורה נוירו-ביולוגי והיא מתבטאת בקשיים המיוחסים לחלק הקדמי של המוח – קשיים בניהול ובוויסות עצמי של רגש, מחשבה והתנהגות, עם השלכות רגשיות (דימוי עצמי, תחושת מסוגלות וקושי בזהות עצמית). לאבחנה של הפרעת קשב יש גם השלכות חברתיות, תעסוקתיות ולימודיות.
בהפרעת קשב ישנם בד"כ ליקויים בתפקודים הניהוליים, כלומר במיומנויות קוגניטיביות גבוהות המאפשרות לאדם לשלוט ולווסת את מחשבותיו, רגשותיו והתנהגותו, ועוזרות לו לתפקד בצורה יעילה ואיכותית. דוגמאות לתפקודים ניהוליים: עיכוב תגובה, מעברים, שליטה רגשית, יזימה, זיכרון עבודה, תכנון והתארגנות, ארגון הסביבה, ובדיקה – בקרה.
התפקודים הניהוליים משפיעים על תחומים רבים – התפקוד היום יומי, משחק, למידה, פעילות הפנאי ובהשתתפות חברתית. ליקויים אלו אינם נראים לעין, אך אנו עדים לביטוי ההתנהגותי שלהם. קשיים אלו מעכבים השגת תפקוד עצמאי ומיטבי בכל תחומי העיסוק, ופעמים רבות גורמים לתחושות תסכול ואף חוסר מסוגלות.

הפרעת קשב (ADHD) יכולה להתבטא באופנים הבאים:

• קושי לעצור ולחשוב לפני פעולה, קושי לחכות בתור.
• קושי במצבים חדשים, בשינוי השגרה, במסגרת חדשה.
• קושי בשליטה רגשית שמתבטא בהתפרצויות זעם, או תגובה רגשית לא מווסתת שאינה תואמת את הסיטואציה.
• קושי להתחיל שיעורי בית, דחיית משימות.
• קושי לבצע את כל ההוראות שניתנו, שכיחת חפצים, שכיחה להעביר הודעות.
• קושי לארגן את החדר והסביבה הלימודית.
• מסירת מבחן מבלי לבדוק את התשובות.
• הופעה מרושלת.

מטרות טיפול ה COG FUN:

הטיפול מתמקד בקידום מודעות לאבחנה והשלכותיה תוך התייחסות לעוצמות ולמשאבים שיש לאדם ומשפחתו ומטרתו הגעה לתפקוד יעיל ואיכותי בהווה ובעתיד.
בטיפול יושם דגש על רכישת אסטרטגיות לוויסות התנהגות, ופיתוח מסוגלות ועצמאות בתחומי החיים השונים. יצירת התאמות בסביבה כך שתפקודו של הילד ישתפר והעצמת ההורים כמתווכים וכסוכני השינוי.

כיצד מתנהל הטיפול?

בכל טיפול נוכח הילד ואחד מההורים ודרך פעילויות מהנות ומותאמות לילד באופן אינדיווידואלי, נעבוד יחד על המטרות לשיפור התפקוד. בטיפול תתבצע למידה של אסטרטגיות ניהוליות על ידי הילד וההורה ביחד ותתאפשרנה חוויות חיוביות של מסוגלות והצלחה.
על מנת להגיע לטיפול מיטבי מומלץ לשלב הדרכת הורים בטיפול COG-FUN לילד.