שאלו אותנו

כתבו לנו שאלות

כאן ניתן לשאול שאלות, והמומחים שלנו
יענו תוך כמה ימים. ניתן לראות שאלות שנשאלו
בעבר ותשובות עליהן, כאן: שאלות ותשובות.





הקניית הרגלים

אנו, וגם ילדינו, לומדים לחזור באופן אוטומטי על רצף קבוע של פעולות. רצף זה נקרא הרגלים. ילדים מפתחים הרגלים כבר מגיל צעיר בתחומי החיים השונים: בבית, באוכל, במשחק ועוד. הרגלים הם דבר חשוב, כיוון שהם תורמים רבות להתפתחותם של ילדים. ההורים נדרשים לעודד רכישה של הרגלים חיוביים ולסייע לילדים להתגבר על קושי ברכישה של הרגל חדש, במידה ומתעורר.

‎חשיבות הקניית ההרגלים

להימצאותם של הרגלים יש חשיבות רבה במגוון של היבטים התפתחותיים:

  • היבט קוגניטיבי: הרגלים מאפשרים לילד להתרכז בלמידה של דבר חדש תוך שחרור ממאמץ מחשבתי. לדוגמה: לחשוב על שיעורי הבית מבלי לחשוב על הדרך בה יושבים.
  • היבט רגשי: הרגלים מאפשרים הקניית תחושת ביטחון ויציבות אשר מחלישים דאגות ובכך מעוררים מוטיבציה להתמודד עם אתגרים.
  • היבט חברתי: הכרת הרגלי מקום מסוים היא חלק מתהליך הסוציאליזציה שילדים וגם מבוגרים עוברים.
  • תחושת עצמאות: הפנמת הרגלים מחזקת את תחושת העצמאות של הילד, והוא אינו זקוק להנחיה של מבוגר.

עם אילו קשיים מתמודדים ילדים בתהליך רכישת ההרגלים?

ילדים מסוימים עשויים לחוש קושי ברכישת הרגלים באופן כללי או ברכישת הרגלים ספציפיים. זיהוי הקושי בשלב מוקדם ככל הניתן הוא משמעותי. הזיהוי המוקדם של הקושי יאפשר לנו לתרגל עם ילדים אלה רצף פעולות יזומות. במידת הצורך ניתן לפנות לבדיקה התפתחותית, על מנת לוודא שהקשיים ברכישת ההרגלים לא יפגעו בהיבטים שונים של חייהם: בהתפתחות, בלימודים, בדימוי העצמי ובקשרים החברתיים שהם מקיימים.

איך ללמד את ילדינו לגבש הרגלים?

ילדים לומדים הרבה מהתנהגותם של המבוגרים כמודל לחיקוי. כדי ללמד את ילדינו לגבש הרגלים, כדאי לבחון עד כמה אנו פועלים לאור ההרגלים אותם אנו רוצים להנחיל לילדינו. חשוב שנשתף את הילדים בגיבוש רצף הפעולות הכלולות בהרגל חדש אותו אנו מעוניינים להנחיל, נתרגל עם הילדים ביצוע של סדר הפעולות וכמובן נחזק אותם כשביצעו את הרצף בצורה נכונה. במידה והילד מדלג על שלב או על מספר שלבים, חשוב להקפיד ולבקש ממנו לחזור עליהם – מבלי לאיים בסנקציה.